Prizonierul B-3087 de Alan Gratz (recenzie, editura Booklet Fiction)

Titlu original: Prisoner B-3087
Gen: historical fictionfairy taleWW2
Editura: Booklet Fiction
Număr de pagini: 319
Cartea poate fi achiziționată acum dând un singur click aici.
 „Împreună cu prizonierii cei noi am privit spre vârful coșurilor de fum din cărămidă, pe unde ieșea un fum negru, gros, care se înălța în fulgi cenușii, care se adunau grămadă în bălțile din curte. Am văzut o fetiță cu rochiță albastră care încerca să prindă unul cu limba, ca pe fulgii de zăpadă. Nu m-a lăsat inima să-i spun că era cenușa celor care ajunseseră acolo înaintea noastră.”

SINOPSIS:

Zece lagăre de concentrare. Zece locuri în care ești înfometat, torturat și pus să muncești până la epuizare. Deviza tuturor: să supraviețuiască. Și asta cu orice preț. Așa arată iadul pe care trebuie să-l înfrunte Yanek Gruener, un băiat evreu care se trezește dintr-odată la mila naziștilor. Smuls cu brutalitate din copilăria fericită pe care o are în Cracovia, este luat prizonier și i se tatuează pe braț un număr: B-3087. Va reuși oare Yanek să înfrunte ororile naziștilor fără să-și piardă speranța, voința și, mai presus de orice, fără să uite cine este cu adevărat, fără să uite că e un nume, și nu un număr?

Prizonierul B-3087 e o carte sfâșietoare care te mănâncă și te răscolește în interior, o carte crudă cu  o poveste adevărată care merită citită, cu orice preț, povestea lui Yanek trebuie să fie auzită și văzută peste tot. O poveste dură în spatele căruia se ascute o viață și mai dură la care a fost supus un simplu copil, un copil a trecut prin mâinile a milioane de naziști care l-au făcut neom.

Yanek Gruener este un evreu modest, bine hrănit acasă și bine văzut de lume, un copil vesel și puternic, un copil deștept care devorează cărțile de-a dreptul și iubește să meargă la școală , însă, în ianuarie 1941 lucrurile au început să se schimbe, au fost deja invadați și pentru prima dată în viața lui, Yanek a începu să se îndoiască de tatăl său în momentul în care acesta spera cu voce tare și spunea că ajutoarele trebuie să apară din clipă în clipă.
A trecut un an lipsit de everimente bune, un an în care au fost sub stăpânirea monștrilor care le invadau casele pe neașteptate, îi obligau să se cupleze câte patru familii într-un singur apartament, le furau bunurile, le interziceau părăsirea locuinței după ora 21:00 și le scădeau rațiile, aceștia rămânând flămânzi pentru foarte mult timp și de foarte multe ori. Nimeni nu mai era în siguranță și toată lumea se temea pentru propria piele, de la un timp, nimeni nu mai îndrăznea să-și părăsească locuința, considerând că viața e mult mai importantă decât franzela  uscată pe care o primeau. Însă, Yanek, având treisprezece ani, proaspăt devenit bărbat (așa este considerat în legea evreiască în urma unui ritul numit Bar Mitzvah) nu este speriat de tot ceea ce se întâmplă afară, își iubește tatăl și decide să aibă încredere în el, știe că odată și odată o să vină cineva să-i salveze, totuși, spera să nu fie prea târziu pentru el și familia lui.

Petr Nehera, Czech Republic, 2012: The theme of Children and Holocaust was a very interesting challenge for me. My first endeavour was to contemplate the murder of children in the Holocaust and the implications of this murder. In the poster I created, I felt I should not just present the subject, but also ask questions about its meaning. The endeavour to get answers to these questions should become important for all of us, touch our hearts and make us better people.
sursa: Pinterest

Având o ascunzătoare cât de cât bună, care reușea să-i ferească de ochii ageri ai naziștilor veniți să fure din puținul pe care-l mai aveau după un an de stăpânire. Totul era bine, însă, mâncarea nu venea singură și cineva trebuia să o asigure, cineva trebuia să părăsească încăperea pe care aceștia au ajuns să o numească acasă, noua încăpere în care au început să-și găsească refugiul și anual cineva trebuia să meargă după pâine.
Când deportările au crescut din ce în ce mai mult numărul de oameni de care era nevoie, ajungând unele chiar și la 7000 de evrei, oamenii au încercat o formă de revoltă dar au fost împușcați pe loc, pentru că în țara lor erau conduși și trebuiau să se supună.

„M-am cutremurat de neputință și de furie, dar și de spaimă. Asta primeai dacă ripostai. Mai multe abuzuri. Mai multă moarte. Șase evrei vor fi uciși astăzi pentru că un om a refuzat să moară fără să lupte. Revolta îți aduce o moarte rapidă, dar îi târai și pe alții după tine.”

Coșmarul lui Ianek a început cu adevărat abia atunci când și-a văzut părinții deportați. Acolo în mulțimea aglomerată de evrei i-a recunoscut, nevenindu-i să creadă, având nevoie de o confirmare a dat fuga către căminul lor însă niciunul nu mai era acolo. Singur pe lume era cât pe ce să se predea însă știa că părinții lui nu și-ar fi dorit asta, și-ar fi dorit să lupte până la sfârșit.

Cel mai mult la carte, mi-a plăcut modul în care aceasta a fost scrisă, stilul autorului m-a încântat foarte tare și m-a făcut să intru în mrejele poveștii încă de prin primele pagini pe care le-am citit. Scene au fost descrise foarte bine, cu foarte multă atenție, m-a făcut să cred că trăiesc și eu odată cu personajele, m-a făcut să simt și eu teroarea care plutea în aer în momentul în care personajul nostru principal, Yanek a schimbat pe puțin zece lagăre în care a înfruntat niște cruzități cumplite.

Worse than the world ever imagined: True scale of the Holocaust revealed as it's discovered Nazis created 42,500 camps and ghettos to persecute Jews - not 7,000 as previously thought  But they were left horrified to discover 42,500 across much of Europe  They also estimate up to 20 million people died or were imprisoned at sitesThe Holocaust is one of the most tragic chapters in the story of humanity. Learn how it possibly could have happened with these interesting Holocaust facts.Group portrait of emaciated survivors in the infirmary of the Dachau concentration camp soon after the liberation.
sursa: Pinterest

Autorul a relatat foarte frumos, dacă aș putea spune, întâmplările, a creeat niște doze de suspans care au fost cireașa de pe tort și m-a făcut să privesc cu alți ochi lumea. Cartea are un puternic impact emoțional peste care încă nu am putut să trec dar de la care am avut câte ceva de învățat.
Pe lângă lecțiile morale pe care mi le-a dat această carte, teoretic vorbind, am luat și niște lecții de engleză fiind o ediție bilingvă ceea ce este foarte practic. Editura Booklet are mai multe cărți scrise într-o astfel de ediție pe care le puteți achiziționa dând un singur click aici.

Per total, recomand cartea tuturor, o lectură frumoasă și antrenantă care mișcă ceva în tine și pe care cu siguranță o vei adora, eu așa am făcut, intrând în top 10 cărți preferate.

Imagini pentru booklet fiction

Imagini din galeria personală (Lagărul de concentrare Auschwitz):