Alienistul de Caleb Carr (Dr. Laszlo Kreizler, #1) - Recenzie // The Alienist by Caleb Carr - Review

Citește în română       Read in English

Titlu original: The Alienist
Gen: historical, mystery
Editura: Leda Edge
An de apariție: 2019
Număr de pagini: 368

„Era - într-un mod pervers poate - legat de societate. Era produsul ei, conștiința ei bolnavă - o aluzie vie a tuturor crimelor ascunse pe care le comitem când strângem rândurile și trăim alături unii de ceilalți. Tânjea după prezența oamenilor, tânjea să le arate ce îi făcuse „societatea” lor. Și un lucru și mai bizar, societatea tânjea și ea după el.”

Alienistul este un thriller care ne plimbă pe străzile dominate de vicii ale New York-ului de la sfârșitul secolului al 19-lea, pe urmele unui criminal în serie cu gusturi specifice și obscure. Deznodământul anchetei ar putea însemna fie un avans important în domeniul psihologiei criminalistice, fie moartea a încă un suflet inocent.
      Caleb Carr este un istoric, iar Alienistul este debutul său în domeniul ficțiunii, ceea ce vine cu avantaje și cu dezavantaje. Cel mai mare avantaj este că adevărul istoric este îmbinat cu elemente ficționare, ceea ce face cartea foarte verosimilă, până în punctul în care îți este greu să crezi că doctorul Kreizler nu a fost un respectat psiholog, a cărui poveste a fost scrisă între coperțile acestei cărți. Dezavantajul este însă că romanul este unul stufos, cu limbaj specializat pe alocuri, care necesită concentrare și răbdare, dar per total eu cred că avantajele sunt cele care biruie.
       Ceea ce am apreciat eu foarte tare este că autorul a reușit să ne ofere ceva cu totul nou. Sunt o mare iubitoare de romane detective, însă până acum nu am citit unul care să se axeze pe psihologia criminalului, pe motivația acestuia de a ucide, elemente care mi se par cele mai interesante când avem de a face cu un criminal, deoarece ele ne arată cum societatea sau diferiți factori din copilărie, pot transforma o persoană complet normală într-un monstru.
       Personajele mi s-au părut de asemenea tangibile, fiecare are câte un trecut unic și un rol de jucat în acțiune. Mi s-a părut un pic bizară alegerea de a include un jurnalist într-o anchetă particulară, însă aș minți dacă aș spune că John Moore a fost un personaj inutil, din contră, mi s-a părut cel cu care am putut empatiza cel mai mult, deoarece povestea este narată din perspectiva lui.
      O alegere curajoasă a fost să introducă un personaj feminin extrem de puternic, dată fiind perioada în care este plasată acțiunea. Sara nu e doar capabilă de a face tot ceea ce coechipierii ei de sex opus sunt în stare, dar oferă informații și idei prețioase care îi vor conduce pe toți pe piste noi.
      Mi-a făcut plăcere să mă despart de viața mea cotidiană pentru câteva clipe și să pășesc într-o altă epocă complet diferită, pentru a dezlega un mister și de a afla răspunsuri la întrebări care nici nu știam că mă macină. O recomand cu mult drag.

Lecturi plăcute și ne auzim data viitoare,