joi, 14 iunie 2018

Recenzie „Mai presus de mândrie” de Roberta Ariana

Titlu original: Mai presus de mândrie
Gen: acțiune, thriller
Editura: Libris Editorial
Număr de pagini: 168
„-Nu mă jigni, eu nu o fac. Și de ce trebuie să fie totul despre tine? Crezi că va afla vreodată că tatăl său biologic și-a vândut sufletul răului? Crezi că Mafia mă va prinde vreodată prin Italia, sau că eu nu am vreun plan? Nici nu vor ști de nașterea lui. Eu voi fi plecată de mult, iar tu, distrus din mai multe părți. Ai impresia că doar ei te vânează...., dacă ai ști. Tu ești vânat de umbrele trecutului tău.”

Mai presus de mândrie este un debut plin de dinamism, o carte alertă ce nu te va lăsă să pui jos până nu afli ce întorsătură va lua viața lui Stefano Allegri, un bărbat vânat de mafia italiană din simplul fapt că dorea să renunțe la viața neortodoxă din Cosa Nostra. E una dintre puținele thrillere care arată cum de multe ori cea mai distructivă armă nu este un pistol de calibru 5, ci chiar mintea umană.

Încă de la început, cartea m-a scos din zona mea de confort și m-a obligat să privesc partea mai puțin plăcută a omenirii, chiar în societatea asupra căreia poliția nu are nicio putere: mafia. Mafia este, desigur, o adevărată forță ascunsă a lumii.

Autoarea nu ne dezvăluie de ce Stefano se hotărăște să părăsească mafia după ce a lucrat acolo o mare periodă din viața lui, din punctul meu de vedere un amănunt destul de important, însă care susține o anumită undă de mister asupra romanului, care te face să vrei să continui să citești cartea perntru a afla mai multe detalii despre viața lui. Din păcate, protagonistul rămâne până la finalul romanului o enigmă.

Cu toate acestea, Mai presus de mândrie se focusează aproape în întregime pe psihicul lui Stefano, pe felul în care este modelat de experiențele traumatice prin care trece și cum, dintr-un om cu o mare încredere în forțele proprii, de la începutul romanului, devine încet-încet o fantomă a ceea ce a fost, o ființă măcinată de griji ce nu mai e capabilă să își trăiască viața.

Chiar dacă este un roman micuț, e încărcat cu întorsături de situație și plin de acțiune. Mi-a plăcut cum autoarea a reușit parcă să ne infiltreze în mafie și să ne prezinte niște persoanje fără pic de scrupule, cum sunt convinsă că arată și în realitate conducătorii acestor organizații.

Deși inițial misiunea lui Stefano Allgeri este aceea de a-și salva viața, scopul lui devine ușor-ușor unul nobil atunci când află că urmează să fie tată și vocea rațiunii îl îndeamnă să își apere pruncul nenăscut. M-a emoționat modul în care sentimentele lui Stefano cu privire la copil s-au schimbat din unele sumbre în altele paterne într-o perioadă așa scurtă de timp.

Roberta scrie într-adevăr foarte bine, superior celorlalți autori români pe care i-am citit până acum. Scenele de luptă sunt descrise excelent, te fac să îți imaginezi că te afli chiar tu acolo lângă personajele tale preferate, însă un punct minus al cărții este că descrierile sunt mult prea scurte în majoritatea paginilor și la dialoguri nu sunt adăugate și gesturile personajelor, sunt doar replicile și atât.

Mai presus de mândrie este una peste alta un debut reușit, un thriller psihologic ce are la bază un subiect original, cu un final la care nu v-ați fi așteptat niciodată. Este o carte ce mie personal mi-a reamintit că și noi avem scriitori talentați. :)

Puteți achiziționa cartea fie de pe Libris.ro, fie direct de la Roberta