sâmbătă, 26 decembrie 2020

Mythos . Stephen Fry ~ Recenzie

W3.CSS
Lights

Trei motive pentru care ar trebui să citești Mythos: 1) mitologia greacă explică proveniența multor cuvinte, miturile grecești ne influențează gândirea și în ziua de astăzi, 2) Stephen Fry le expune într-o manieră comico-tragică, ce portretizează perfect caracterele impulsive ale zeilor, dar și puterea nestăvilită a oamenilor de a le înfrunta nazurile și 3) precum a spus și autorul „Nimeni nu iubește și se războiește, nimeni nu râvnește și înșală la fel de pătimaș și de ingenios precum zeițele și zeii greciei.”

Pentru mine
, Mythos a fost o introducere în lumea mistică a Greciei Antice. Desigur, nu am putut să nu aud despre mituri grecești sau să citesc despre unele, doar suntem inconjurați de ele și toate lucrurile din jurul nostru au legătură mai mult sau mai puțin cu felul în care populația vechii Greci vedea lumea. Însă, a fost pentru prima oară când am aprofundat subiectul, iar Stephen Fry e probabil unul dintre cei mai buni călăuzitori din domeniu.

Într-un stil nonșalant, încărcat de umor de calitate, aflăm ce l-a făcut pe un zeu1 să își sacrifice viața pentru niște ființe de condiție inferioară, oamenii, cum inocenta și gingașa zeiță a primăverii a devenit regina iadului, cum un biet muritor a păcălit moartea de două ori. Suntem conduși într-o epopee ce ne prezintă povestea în care o țesătoare minunat de pricepută a fost blestemată să devină paianjen, cum un semizeu a plătit cu viața când nu și-a cunoscut limitele și a păcălit zeii, și nu în ultimul rând ni se arată de ce cei mai frumoși sunt uneori și cei blestemați de Moiră.2

Suntem plimbați din cele mai vechi timpuri, de la nașterea universului, și până în epoca eroilor, deci e acoperită cronologic o perioadă imensă de timp. Personajele se schimbă de la o poveste la alta (deși pot apărea entități din poveștele precedente), deci cartea este într-o continuă schimbare, și totuși, autorul are darul de a construi personaje verosimile, de care cititorul se poate atașa cu atâta ușurință, încât nici nu consideră un defect faptul că trebuie să întâlnească o cantitate signifiantă de personaje, ci mai degrabă, un avantaj de a face cunoștință cu personaje memorabile.

Nu pot fi singura pasionată de etimologie, originea cuvintelor. Nu cred că v-ați pus problema până acum, dar încercați să reflectați ce au în comun cuvintele muzică, amuzament și muzee. Desigur, în toate întâlnim cuvântul „muze”, ce reprezintă cele 9 surori, zeitățile artelor frumoase, cele care le insuflă inspirație sufletelor creatoare. Nu ați putea ghici niciodată câte cuvinte își au proveniența din mitologia greacă, dar vă puteți face o idee dacă citiți această carte.

După dezastrul care a fost Blestemul mării, pot spune că Mythos a fost un dar de la zei (haha). Este un roman încărcat cu toate elementele ce fac o carte memorabilă: intrigă, răzbunare, dragoste, răsturnări de situații, personaje memorabile, plus că are o temă ce ar trebui să ne fascineze pe toți. Eu nu o pot recomanda îndeajuns, este de departe cea mai bună carte pe care am citit-o în acest an și nu văd cum ar putea să dezamăgească pe cineva. Dacă nu ați citit-o încă, ce mai așteptați? Mergeți și cumpărați-o de pe Libris. :)

1 Este vorba de fapt despre un titan, iar titanii sunt precursorii zeilor, dar am spus să scriu într-o manieră care să le fie accesibilă câtor mai mulți. Dă click pe săgeată pentru a reveni unde erai.
2 Zeitate grecească ce întruchipează destinul.
Dă click pe săgeată pentru a reveni unde erai.