Recenzie: Ghidul astronautului pentru viata pe pamant de Col. Chris Hadfield

Titlu original:An astronaut`s guide to life on earth
Gen: nonficțiune
Editura: Nemira
An apariție:2015
Număr de pagini: 284
”Nu este suficient să ajungi în spațiu pentru a fi astronaut. În prezent, oricine are buzunare destul de adânci și o sănătate destul de bună, poate ajunge în spațiu. Participanții la zborulrile spațiale, numiți de obicei turiști spațiali, plătesc între 20 și 40 de milioane de dolari de persoană pentru a părăsi Pământul pentru o călătorie de zece zile în spațiu și a vizita Stația Spațială Internațională(SSI) la bordul unei nave Soiuz ... Nu e la fel de simplu ca îmbarcarea într-un avion; călătorii trebuie să urmeze un curs elementar de măsuri de protecție, desfășurat pe parcursul a aproximativ șase luni. A participa la un zbor spațial nu înseamnă că ești astronaut.”

Ghidul astronautului pentru viața pe pământ, a fost o carte surprinzator de bună, care deși este o non-ficțiune și o autobiografie a autorului, lucruri care pe mine nu mă prea atrag, povestea aceasta m-a ținut în suspans și m-a făcut să-mi doresc să o continui.

Toată peripeția, aș putea să spun, autorului de a deveni astronaut, a pornit numai de la vârsta de nouă ani, prin simplul fapt că el și-a dorit asta, și a luptat pentru ceea ce sufletul lui voia cu adevărat. Deși viața i-a dat multe rateuri și i-a arătat că nu are nici măcar o șansă, el a continuat să creadă în proprile forțe și a știut că o să reușescă chiar dacă șansele erau ”nule” cum susține acesta.

Toată acțiunea se bazează pe încercările lui de a intra la NASA și de a fi un astronaut. Descoperim în carte toate sentimentele și emoțiile ce l-au măcinat pe autor, din clipa în care aștepta cu sufletul la gură scrisoarea de admitere sau de respingere, până în clipa în care el a zburat spațiul și a vazut totul cu ochii lui.

”Consecința tuturor acestor lucruri este că devenim competenți, priceperea fiind cea mai importantă calitate pe care trebuie să o ai ca astronaut deși, ca să fiu sincer, asta e valabil în cazul fiecărui om de pe Pământ sau din spațiu, care se străduie să reușescă într-un domeniu sau altul. Competență înseamnă să-ți păstrezi sângele rece în momentele critice, să te ții de ceea ce trebuie să faci chiar dacă se pare că, orice ai face, nu ai nicio șansă de reușită și improvizezi soluții bune pentru probleme dificile în condițiile în care fiecare secundă contează. Competența înseamnă ingeniozitate, hotărâre și să fii pregătit pentru orice.”
 Ceea ce mi-a plăcut foarte mult la această carte, care deși abordeaza un subiect serios, a fost nota de umor pe care a presărat-o autorul, astfel făcând lectura mult mai plăcută. M-au surprins într-un mod plăcut pozele prezente în poveste, astfel schimbând puțin decorul și atmosfera seriosă.

Singurul lucru care m-a deranjat cu adevărat la această carte, au fost termenii neexplicațe pe care, consider eu, orice om, care bineînțeles, nu e astrontonaut, și citește această poveste, nu o să înțeleagă mare lucru din acele secvențe. Lucru care, pe mine m-a iritat puțin și ăsta e probabil, singurul defect al cărții. Recomand cu drag lecturarea ei, mai ales pentru pasionați!