Recenzie: Secretul vraciului (Cronicile Wardstone #3) de Joseph Delaney

An apariție: 2007
Ediția: Hardcover
Număr de pagini: 432
„-Numai pentru că sunt o fată, nu înseamnă că trebuie să tot gătesc! mi-a răspuns ea, sec, după ce i-am sugerat că s-ar pricepe la asta mai bine decât mine.
    -Dar eu nu știu să gătesc, Alice, i-am spus eu.
    - Ei bine, acum ai șansa să înveți, mi-a zis Alice, cu un zâmbet.
     Cum spuneam, în dimineața celei de-a treia zi, Vraciul a coborât, în sfârșit, la bucătărie și s-a așezat la masă, în timp ce eu m-am căznit cât am putut să pregătesc micul dejun. Gătitul era mult mai greu decât părea, deși nu chiar atât de greu, când șunca a fost gata. Am mâncat în tăcere până când, după vreo câteva minute, Vraciul și-a împins farfuria în lături.
    -E-o treabă bună să n-ai poftă de mâncare, băiete, zise el, clătinând din cap. Pentru că foamea m-ar sili să mănânc toată chestia asta și nu sunt sigur că aș supraviețui experienței.”

Cel de-al treilea volum are loc în ținutul înghețat din Anglezarke, la casa de iarnă a vraciului care se afla chiar la granița cu Întunericul și ascundea o mulțime de secrete înfricoșătoare. Nici de această dată, seria Cronicile Wardstone nu dezamăgește și livrează o carte plină de aventură și mister.
     Îmi pare extrem de rău că această serie nu mai este disponibilă pe site-ul editurii și sper din suflet că va fi reeditată deoarece este o serie care merită să fie citită de fiecare generație, o poveste pur și simplu magică ce te captivează încă de la prima pagină și nu îți mai dă drumul.
     După trei volume deja m-am atașat iremediabil de personaje și mereu stau cu sufletul la gură când ele se află într-o situație limită (ceea ce nu este tocmai un lucru rar într-o carte unde monștrii mișiună liberi pretutindeni).
      Mi s-a părut o alegere interesantă că autorul a ales ca antagonistul din acest volum să fie un bărbat căzut în dizgrație și aruncat în brațele Întunericului tocmai de propriile lui dorințe imposibile și de modul în care ar fi fost în stare de orice pentru a le împlini. Pe fundalul unui ținut împănat cu monștri, cu două vrăjitoare însetate de sânge de om aflate la câțiva pași distanță, cel mai periculos personaj s-a dovedit a fi un simplu om, care a refuzat ajutorul celor care îi voiau binele și a ales să pornească pe calea cea rea.

În acest volum facem cunoștință cu slăbiciunea unui bărbat ce pare fără inimă, a nemilosului Vraci, care este sfâșiat de gândul că ar putea să o piardă vreodată pe Meg, o vrăjitoare lamia. Ne este prezentată o lecție minunată, și anume că nu putem ține pe nimeni cu forța lângă noi doar pentru că ne-ar durea prea tare să îi lăsam să plece și că ne putem arăta iubirea doar dându-le lor libertatea de a decide. Cu o astfel de decizie dificilă s-a confruntat și Tom, când a trebuit să îi dea drumul mamei sale.
       Cum ne-am obișnuit deja în seria Croncile Wardstone, „binele” și „răul” sunt niște concepții tare dificil de explicat, și uneori o vrăjitoare lamia ce vâna carne proaspătă de om acum câteva capitole poate duce la salvarea unei vieți în capitolul viitor. Este accentuată noțiunea că nicio ființă nu este în întregime bună sau rea, și că totul depinde de împrejurări și persoanele la care se raportează. La urma urmei, până și antagonistul care nu a dat dovadă de un pic de umanitate în toată cartea, a recunoscut că își iubește mama mai presus de orice și de asta i-a respectat cu sfințenie rugămintea.
        Secretul vraciului este o adevărată capodoperă literară, încărcată cu intrigi, decizii dificile și momente tensionate, dar la finalul ei vei realiza că tot vrei mai mult. Norocul nostru că seria a fost tradusă aproape în întregime. :)