Bărbaţii sunt nişte porci de Rodica Ojog-Brașoveanu - recenzie

Titlu original: Bărbaţii sunt nişte porci
Gen: suspansdragoste
Editura: Nemira
An de apariție: 2018
Număr de pagini: 313
Mulțumesc editurii pentru acest roman! :)
„-Ca să vezi cu cine am avut de-a face! Cinşpe ani m-a bătut la cap că sunt viaţa lui, că mă adoră! Mă trăgea de poale ca să nu-l las, în genunchi mă implora cu lacrimi cât poama, mă ameninţa că se sinucide! De ce nu s-a sinucis?!
-Să zicem că n-a avut timp. Ce voiai, să plângă după tine toată viaţa?”

Mari şi mici, tineri şi bătrâni, bogaţi şi săraci, bărbaţii sunt nişte porci. Sau cel puţin, acest lucru se desprinde din volumul de povestiri tragicomice al Rodicăi Ojoc-Braşoveanu. Situaţiile inedite, narate cu mult umor de către această maestră a literaturii române, cu siguranţă îţi vor fura un surâs de pe buze la orice oră din zi şi din noapte.
      Înainte să-mi încep recenzia propriu-zisă, vreau să asigur pe toată lumea că această nu este în niciun caz o carte misogină, ci mai degrabă, un pamflet care critică trăsături de caracter negative ale unor bărbaţi. Nu generalizează nimeni nimic aici, deci să trecem mai departe.
     Cum a precizat excelent naratoarea în primul volum al acestei serii "Ori laie, ori bălaie există doar la coafor. În viaţă, lucrurile sunt mai policrome.".  În această carte sunt povestite multe întâmplări preluate parţial sau total din realitate, întâmplări atât de inedite, încât ni se par oarecum neverosimile şi totuşi, undeva înlăuntrul nostru suntem conştienţi că uneori oamenilor li se întâmplă lucruri extraordinare.
„Dacă frumos la frumos trage, noi, sluţii, ce ne-om face?
    De multe ori, aceste lucruri extraordinare sunt generate de iubire. Însă de cele mai multe ori, ele sunt produsul unei simple iluzii a iubirii. La fel ca oamenii din realitate, personajele din această carte (predominant cele masculine) fac alegeri pripite datorită unei atracţii fizice de moment faţă de o persoană. Îşi lasă în urmă "jumătatea" şi traiul stabil de lângă aceasta, pentru a fugi în necunoscut alături de o tânără misterioasă sau de o copilă. Acesta este primul capriciu al bărbaţilor evidenţiat în carte, dar desigur, mai sunt şi altele.
aici.
„-Când toată viaţa ta n-ai făcut nimic altceva decît să te întrebi de ce?, obsedant, înnebunitor, la fiecare răscruce şi în tot momentul, de ce?...-Ei, ce se întâmplă?
-Te mulţumeşti cu orice răspuns.”
     Ca să vă demonstrez că nu e o carte misoginistă, vă voi prezenta una dintre povestirile mele preferate din carte. Aceasta începe cu un cuplu format dintre o femeiuşcă răsfăţată şi egoistă şi un bărbat complet docil. Aceştia se cunosc din liceu şi se căsătoresc în anul al II-lea de facultate, totul tipic şi neinteresant până aici. Dar la un moment dat, după apariţia primului lor copil, Loredana îşi găseşte un loc de muncă la o multinaţională şi se îndrăgosteşte de şeful ei, pentru care îşi abandonează familia. Vă spun sincer că nu am întâlnit niciodată un personaj mai antipatic decât această femeie. Era atât de josnică, încât nu arăta nici măcar umanitate faţă de propriul ei copil, nu mai spun că l-a lăsat cu buza umflată pe un bărbat care o iubea cu adevărat de atâţia ani, bărbat care a fost la un pas de sinucidere după despărţire. Deci tot aşteptam să i se întâmple ceva rău acestei fiinţe. Şi la un moment dat, după ce s-a căsătorit cu şeful ei, a primit o vizită neaşteptată de la copilul ei. Şi din vorbă în vorbă a aflat că fostul ei soţ se căsătoreşte cu un fotomodel în Thailanda în curând. La aflarea acestei ştiri, evident, Loredana izbucneşte şi îl acuză pe bietul bărbat că a minţit că o iubeşte. Ironic, da.
„Fleur râse. Primul surâs ivit pe chipul ei, şi căpitanul M. avu impresia că asistă la înflorirea bruscă a unui boboc de floare, aşa cum se vede în unele documentare "vegetale" la Teleenciclopedia.
     Bărbaţii sunt nişte porci este, cum am mai zis o operă satirică, şi, deşi în aparenţă este o carte extrem de amuzantă şi uşor de citit, în esenţă este o critică aspră adusă la adresa acestor tipologii de oameni stricaţi. Acesta este al treilea volum din seria de cărţi reeditate în 2018 ale Rodicăi Ojog-Braşoveanu şi vă spun cu toată sinceritatea că eu m-am îndrăgostit de această autoare şi că îi recomand cărţile din toată inima.

Celelalte cărți din această colecție sunt: