luni, 26 martie 2018

Recenzie: Mortina de Barbara Cantini

Titlu original: Mortina
Gen: comedie, horror
An apariție: 2018
 Număr de pagini: 56
„Îi plăcea la nebunie să moțăie liniștit pe comodă și din când în când să schimbe două vorbe despre vremurile bune de odinioară cu singura persoană cu care se înțelegea bine, și anume el însuși, mai tânăr, cel din fotografia de pe perete.”

Mortina este o lecție de viață spusă cu mult umor, prin intermediul unor ilustrații vii și încântătoare, care cu siguranță va vrăji complet orice copil sau adult cu sufletul încă tânăr. Această poveste pentru copii ascunde însă și o lecție importantă despre acceptarea diferențelor vizibile dintre oameni, diferențe pe care copiii nici nu le observă.

„Vă veți întreba cine este Mortina și de ce povestea ei a ajuns într-o carte. Mortina este o fetiță aproape ca toate fetițele, dar o fetiță zombi. Locuiește într-o vilă retrasă, împreună cu mătușa ei. Este tot timpul însoțită de un ogar cenușiu și nu are voie să meargă la joacă, în împrejurimi, cu ceilalți copii de vârsta ei. Mătușa sa crede că, dacă Mortina se va arăta în lume, palidă și având însușirea specială de a-și desprinde fără durere orice parte a corpului, ca apoi să o pună la loc, i-ar putea speria de moarte pe cei mici. Însă întâmplările prin care va trece Mortina ne vor demonstra că mătușa se înșală…

Povestea fetiței zombi nu e doar nespus de veselă, ci și educativă. Vorbește despre puterea prieteniei de a face ca diferențele pe care oamenii mari le consideră de nerezolvat să fie cu totul lipsite de importanță pentru copii. Ei iubesc întâmplările și personajele ciudate… Cu ajutorul imaginației vor face ca toate aceste ciudățenii, cum e și Mortina, să pară normale și foarte amuzante!” (s: http://www.edituracorint.ro/mortina.html )

Romanul Mortina ne arată încă o dată cum, deși adulții sunt plini de prejudecăți, copiii le sunt chiar opusul: orbi la diferențele dintre ei și gata să se joace chiar și cu o fetiță „zombie”. Ca orice altă carte deosebită pentru copii, și Mortina ascunde în spatele glumelor un crud adevăr și anume problema prezentă în societate, de a încerca să faci tot oamenii după un anumit tipar, iar cei care nu respectă pattern-ul sunt marginalizați.

Barbara Cantini a făcut o treabă minunată cu ilustrațiile cărții, care pe mine personal m-au captivat întru totul. Sunt absolut superbe, creionate cu culorii vii și intense. Puteți admira aici câteva pagini din carte.

Mortina este o carte care ar trebui dăruită oricărui copil pe care îl cunoașteți. Deși are oarecum o tematică de Halloween, vă asigur că nu este îndeajuns de înspăimântătoare încât să dea coșmaruri cuiva, dar este destul de puternică încât să întipărească două idei importante într-un cap de copil: să-i accepte pe cei diferiți și că e ok să nu fi ca toți ceilalți. Fii tu, indiferent de ce ar însemna asta.