duminică, 23 iulie 2017

Urgia și zorile, de Renée Ahdieh - Recenzie

Urgia și zorile este o carte care mi-a sfâșiat sufletul în bucățele mici, l-a reconstituit cap-coadă, ca mai apoi să-l sfâșie din nou. Îmi bătea inima, simțeam o apăsare în piept în timpul lecturii și voiam să aflu odată toate secretele pe care le ascunde califul, dar și Șeherezada. O carte care m-a trimis cu gândul la serialul Suleyman Magnificul, pe care, în ciuda tuturor așteptărilor, l-am vizionat cu un interes deosebit, dată fiind pasiunea mea pentru acele perioade istorice.
„
- Și tu ai un râs frumos. Ca speranța zilei de mâine, spuse el, pe un ton blajin, ca pe un gând rostit prea târziu

Detalii despre carte:

Titlu original: The wrath and the dawn
Editura: Epica
Nr. pagini: 416
An apariție: 2016
💘💘💘💘💘

Descriere:

Intr-un tinut aflat sub domnia unui tanar rege insetat de sange, fiecare revarsat al zorilor sfasie sufletul unei alte familii. Califul din Khorasan, un baiat de optsprezece ani, nu este altceva decat un monstru. In fiecare noapte, Khalid cere mana unei fete, ca apoi, in fiecare dimineata, sa curme viata noii lui mirese cu o franghie de matase. Cand cea mai buna prietena a Seherezadei ii cade victima lui Khalid, ea jura sa se razbune si, in ciuda varstei ei fragede, de doar saisprezece ani, se ofera sa-i devina mireasa califului din Khorasan. Seherezada este hotarata nu doar sa ramana in viata, ci si sa puna capat, odata pentru totdeauna, domniei despotice a lui Khalid.
Seara de seara, Seherezada il atrage in mrejele sale, tesand povesti incantatoare, ce-o ajuta sa mai traiasca inca o zi, desi stie prea bine ca urmatorul rasarit de soare ar putea fi ultimul. Dar lucrurile iau o intorsatura cu totul neasteptata: Khalid nu este nicidecum asa cum si l-a imaginat ea. „Monstrul” este doar un tanar cu sufletul sfasiat de o suferinta covarsitoare si indelungata. Iar Seherezada descopera, pe zi ce trece, ca se indragosteste de el. Cum este posibil asa ceva? Inima ei se dovedeste, astfel, o tradatoare. Dar Seherezada intelege, incetul cu incetul, ca nimic nu este asa cum pare in palatul de marmura si piatra al califului. Este hotarata sa descopere tainele ce bantuie locul si, in ciuda iubirii ei, este pregatita sa-i ia viata lui Khalid in schimbul celor curmate de el.

Oare dragostea lor va supravietui?

Am impresia că nu voi putea cuprinde niciodată frumusețea acestei cărți în câteva cuvinte, și nu cred că mă înșel. Romance istoric, cu elemente fantasy aruncate ici-colo,... cine s-ar fi gândit că ar putea fi o combinație atât de bună și o carte atât de palpitantă, care să te intrige până la sfârșit? Am parcurs greu primele 30 de pagini și nu mi-e greu să recunosc că la început credeam că am dat peste o altă carte pe care trebuie să o citesc foarte atent și greoi, dată fiind perioada istorisită. Apoi, când am intrat cu adevărat în esența romanului, am citit mai mult de 200 de pagini pe zi. Atât de mult și repede am citit, încât acum, de când am terminat-o, sunt în reading slump. Mi-a rămas în minte și inimă și nu mai am răbdare până apare și celălalt volum la noi. *sad face*

Tânărul calif din Khorasan are mereu o altă soție, dar niciuna nu savurează o zi ca suverană, fetele nu ajung să soarbă răsăritul din priviri alături de calif, căci sunt omorâte atunci când zorii zilei se ivesc.
Khalid, regele-băiețandru, așa cum este poreclit, pare un monstru fără inimă, iar întregul popor îi povestește faptele. Cum ar putea un tânăr care n-a atins nici vârsta de 20 de ani să provoace atât de multe crime, să distrugă atât de multe familii? Unde îi este sufletul, să-i fi împietrit inima, să se fi transformat în marmură?
Șeherezada, la cei 16 ani ai săi, poartă o ură de neînfățișat față de Khalid și își dorește să răzbune moartea prietenei sale cele mai bune, care-a fost și ea soția califului, prin orice mijloc și indiferent de consecințe.

Astfel, cei doi se căsătoresc, iar califul merge seara să o vadă pe cea care s-a oferit să-i fie soție și petrec o noapte pe care niciunul din ei n-o savurează. Șeherezada, încercând din răsputeri să rămână în viață, începe să-i relateze o poveste, pe care însă n-o termină la ivirea zorilor. Speriată, îi spune califului că-i va relata povestea în continuare și va răspunde întrebărilor sale în schimbul unei alte zi. El acceptă, însă nu înainte s-o anunțe că soarta îi este pecetluită.

Șeherezadă își câștigă, așadar, dreptul la o altă zi în viață, până când vine vremea ca soțul său să își îndeplinească spusele; la ivirea zorilor, călăii o leagă pe Șeherezada și o trag după ei, pentru a-și îndeplini ordinele. Khalid pornește spre ei, speriat că ar putea fi prea târziu, dar ajunge la timp pentru a împiedica moartea soției sale, ale cărei povești, cu fiecare moment care trecea, îl împingeau tot mai mult spre a renunța la indiferență și la postura de om fără sentimente pe care cu toții o considerau reală.

Însă, în paralel, prima dragoste a Șeherezadei, Tariq, caută și el mijloace pentru a o salva din palatul de marmură în care a ajuns, auzind poveștile poporului cum că suveranul lor s-a îndrăgostit de soția sa deja și a lăsat-o să trăiască, iar tatăl tinerei, afectat de multe pierderi, încearcă să-și dezlănțuie puterea. Tot în paralel se desfășoară și jocuri politice prin care anumite persoane încearcă să destrame puterea califului.

Deși ea e profund rănită și încă nutrește ură, între cei doi soți se întâmplă ceva. Khalid, prin gesturile sale, aprinde o scânteie care-i face inima Șeherezadei să devină o trădătoare, pe lângă faptul că reținerile sunt enorme. Prin urmare, copilița nu se mai poate gândi la feluri în care-l poate omorî, deși avusese destule șanse. Îi pătrunde în inimă și, deși cu misterul decedatelor prezent, în cale-i apare un suflet rănit și îndurerat, care nu pare în stare să ucidă. Cei doi ajung să se iubească cu patimă, dar în neștire, până când Khalid ajunge să pară zilnic foarte obosit, să se îndepărteze prea mult de ea. Refuză să o mai atingă sau să-și mai dezvăluie dragul de ea.
Ea... suferă. Despina, servitoarea sa, îi este alături ca prietenă, indiferent de \rangul/ pe care îl ocupă.

Dacă aș continua să vă mai povestesc această minunată carte, aș începe să dau detalii despre prima iubire a personajului nostru principal, toate acele soții moarte, întâmplările care-și fac loc între toate acestea și, desigur, sfârșitul spulberant, care te face să-ți dorești neapărat următorul volum în mâinile tale și să îl savurezi din plin. Dar n-am de gând să fac asta, pentru că și-ar pierde farmecul, iar această carte merită din plin. Merită să fie citită, strânsă în brațe, merită să primească un loc de onoare în biblioteca unui cititor.

Intrând cu adevărat în cuprinsul cărții, am observat că mulți au considerat că este vorba despre Sindromul Stockholm, dar eu încerc ori să ignor aceste afirmații, ori să mă gândesc la mai multe argumente. Aceste argumente le împart azi cu voi. Nu, eu nu consider că ceea ce a simțit Șeherezada se numește sindromul Stockholm.
Pentru început, califul nu a agățat-o de pe străzi sau nu a găsit-o din întâmplare pentru a-i fi soție, ci ea s-a oferit, ca să poată răzbuna moartea prietenei sale. S-a oferit a-i fi soție pentru a îl omorî. Deci el nu a capturat-o, iar ea n-a putut fi o victimă, când asta și-a dorit.
Apoi, a început să nutrească sentimente pentru Khalid pentru că a început să-i și intre sub piele, să descopere fața monstrului și să afle cine e cu adevărat. L-a iubit conștientă că el nu ar fi capabil să comită asemenea crime, dorind cu ardoare să afle de ce și cum. Nu a fost împinsă cu forța în brațele lui. Așa că nu, nu a fost vorba despre asta.
Să discutăm puțin despre imperiul otoman. Pe vremuri (și aici vorbesc de secolul XVI), majoritatea sultanelor fuseseră slujitoare sau aduse de pe alte meleaguri, dar doar pentru că s-a păstrat tradiția. Asta știau să practice, asta știau să facă cu femeile, crezând că e singura opțiune. Și nimeni nu le obliga să se îndrăgostească de sultan sau să-l iubească, nici măcar să se facă alese de el. Deci, acest sindrom nu exista sau doar în puține cazuri.

Iubesc această carte. Și îi mulțumesc enorm editurii Epica pentru exemplarul oferit spre recenzie. Mi-a făcut plăcere să fac cunoștință cu Khalid și Șeherezada și aștept următorul volum cu cel mai mare entuziasm.

Vă recomand din suflet cartea.

Lecturi plăcute!