duminică, 30 aprilie 2017

Interviu cu Irina Citește


1. Care e prima carte clasică citită de tine şi la ce vârstă? Dacă ai putea schimba ceva la această carte care ar fi acel lucru? 
Din plăcere sau de nevoie? De nevoie sigur cele de la școală, dar de plăcere cred că Portretul lui Dorian Gray de Oscar Wilde. Eram cândva la începutul liceului când am descoperit-o și a rămas până acum una din cărțile mele preferate. În plus, în clasa a 8-a am mai citit un monstru care m-a fermecat, Pe aripile vântului de Margaret Mitchell, dar nu sunt sigură că intră tocmai la categoria de clasici. 

2. Dacă un autor (orice autor) ţi-ar propune să scrieţi o carte împrună, care ar fi autorul ales şi de ce? Să zicem că autorul respectiv vrea ca tu să alegi subiectul cărţii, ce subiect ai alege? 
Wow, asta da întrebare! Evident aș fi onorată s-o cunosc și să lucrez cu J.K. Rowling, care e autoarea mea preferată și doar să-i fiu în preajmă ar fi incredibil! Sigur nu ar fi ceva legat de magie, pentru că deja a atins ea perfecțiunea cu asta. Poate ceva psihologic? Iar și mai ipotetic, din autorii mai de demult, Hemingway!
3. Ce carte YA ar merita, după părere ta, titlul de "Cea mai bună carte Young Adult din toate timpurile", de ce ai ales cartea respectivă? 
Jocurile foamei, cu siguranță! Pe lângă faptul că mi-au plăcut la nebunie acțiunea și stilul de scriere, am auzit o groază de oameni spunând că s-au apucat de citit serios după ce au citit seria asta – așadar multe beneficii pe termen lung.

4. Îţi place cum scriu autorii români? Care e autorul tău preferat(din România). 
În ultima vreme am încercat să îmi repet că autorii români nu scriu cu nimic diferit de cei din afară. Multă vreme am avut o oarecare reținere, crezând că toți scriu cu înjurături, despre comunism și soți violenți (nu știu de ce, nu am citit mai nimic de genul ăsta!), dar anul ăsta mi-am propus să citesc măcar o carte pe lună scrisă de un român și e cea mai bună decizie pe care am luat-o în ultima vreme! Am descoperit-o pe Camelia Cavadia, pe Lavinia Braniște, pe Adina Popescu, ca să enumăr doar câțiva autori care s-au adăugat la lista de scriitori care îmi plac, listă pe care mai sunt și Radu Găvan sau Radu Pavel Gheo. 
5. Dacă ar fi să-ţi publici propria carte singură, ce fel de carte ar fi (clasică, ya) şi ce subiect ar aborda? 
Mereu am spus că nu vreau să public o carte. Am impresia că scriitorii se nasc, nu se formează, iar eu niciodată nu am avut o dorință incredibilă de a scrie, așa cum au alți prieteni de-ai mei. Dacă ar fi totuși să facem un exercițiu de imaginație, cred că o carte de copii. 
6. Poţi să ne dai nişte sfaturi din propria ta experienţă? Ce faci atunci când eşti în reading slump? Cum treci peste?
Mă uit la filme. Mereu am chef de o poveste frumoasă, iar dacă nu am chef s-o citesc, mă uit la ea. Asta îmi redeschide pofta pentru alte povești, așa că mă întorc la cărți. 

7. Care e cartea cea mai bună citită anul acesta şi de ce o consideri "the best"? 
The Poisonwood Bible de Barbara Kingslover cu siguranță – e interesantă, intrigantă, complexă, atât ca poveste cât și ca personaje, se joacă mult cu limbajul și arată o civilizație kongoleză despre care eu nu știam mai nimic. 
8. Te urmăresc de mult, şi te respect la fel de mult, mi-am dat seama că eşti o fire foarte muncitoare şi vreau să te întreb: CUM REUŞEŞTI?? 
Mulțumesc, dar să știi că nu consider neapărat că “reușesc” – mai degrabă mă mențin pe o linie de plutire mulțumită muuuultor litri de cafea și muuuuultor dulciuri. Dar acum serios, cred că cel mai important lucru e că-mi place la nebunie ce fac. Fie că vorbim de Youtube sau de serviciu, oricât de mult m-aș plânge și lamenta, când stau să mă gândesc serios la tot ce fac, îmi dau seama că îmi place la nebunie!
9. Ce părere ai despre "lecturile obligatorii" din şcoli? 
Cred că e bine că există conceptul, doar că ar trebui revizuit din când în când. Ce se află pe listele obligatorii sunt romane extraordinare, dar cumva nu sunt...aduse în zilele noastre. Eu am învățat să apreciez Ion sau Moromeții de exemplu doar când am învățat puțin despre context, despre de ce a fost scris așa. Din păcate cred că ne concentrăm prea mult pe CE a vrut să zică autorul în loc de DE CE a vrut să zică autorul. Plus că lipsesc cu desăvârșire textele din literatura universală. Cum se poate să nu fie musai să citești Harry Potter, Narnia sau orice scris de Roald Dahl în generală și apoi Lolita, Povestea cameristei sau Cele 13 motive la liceu? 

10. Dacă ai putea să-ţi deschizi un muzeu cu cărţi foarte vechi, care nu se mai găsesc pe piaţă, ce carte crezi că ar trebui păzită foarte bine şi pusă la loc sigur şi de ce?
Ca roman în sine nu prea știu – cred ca majoritatea celor care mi-au plăcut se găsesc și acum. Ca ediții însă, primele Harry Potter, cele de la Egmont – o generație întreagă a crescut cu ele și sunt oarecum un simbol. Eu am făcut cadou primul volum unui prieten, care mi-a mulțumit foarte frumos spunându-mi că e sigur că e un Horcrux, ca am lăsat o parte din mine în carte. Cam are dreptate.
Share: