duminică, 4 martie 2018

Recenzie: Minunata familie Marvel de Brian Selznick

Titlu original: Minunata familie Marvel
Gen: historical fiction, YA, mystery
Editura: Leda Edge
 Număr de pagini: 663
„TIMPUL NU PUTEA FI OPRIT, nu în realitate. Joseph știa lucrul acesta, în ciuda faptului că purta un costum de catifea din secolul al XIX-lea, avea un ceas spart la încheietura mâinii și tocmai mâncase o masă copioasă într-o bucătărie străveche. Dar focul trosnea în salon, umbrele dansau și sunetele trecutului umpluseră aerul.”

Minunata familie Marvel este una dintre puținele cărți care reușesc să te vrăjească total prin naturalețea cu care sunt redate intrigi foarte complexe și fumusețea prin care sunt ilustrate locuri la care nu ați putea nici măcar să visați fără a citi această carte. Sunteți pe punctul de a dezlega un mare mister, din cea mai împunătoare clădire victoriană a Londrei.

Prima parte a romanului are loc cu 200 de ani înainte de acțiunea propriu-zisă și este povestită în întregime prin imagini. Încă de când eram mică și am citit „Invenția lui Hugo Cabret” am apreciat maiestatea cu care Brian Selznick realizează desenele. E ca și cum ai urmări un film foarte vechi, mut și alb-negru, în care rămâne la latitudinea ta ce vei înțelege din imaginile care îți sunt înșiruite în față. Vei fi surpins la sfârșitul romanului cât de greșit le-ai interpretat. :))

Protagonistul este Joseph, un băiat rebel, care e nevoit să fie curajos și să fugă din școala lui cu internat după ce, din greșeală, își arde camera din temelii. Neavând prea multe opțiuni, băiatul e nevoit să îi ceară unui unchi pe care nici măcar nu-l cunoștea să-l găzduiască. Dar nu și-ar fi putut imagina niciodată ce casă ar fi putut să găsească, cu o corabia uriașă licărind pe acoperiș, cu o pasăre invizibilă care țipa la ore exacte, cu pași care se aud din pod, deși singurul locuitor al casei dormea la parter. Într-un moment de disperare, Joseph fu convins că tablourile îl privesc. Dar cine erau oamenii din tablouri dacă unchiul său locuia singur? Atâtea întrebări pluteau în aer, fără niciun răspuns.

Împreună cu o fată care se atașează foarte tare de el, Joseph încearcă să dezlege enigmele familiei sale, dar lucrurile capătă din ce în ce mai puțin sens pentru el, și tot ceea ce obține din această investigație fără sorți de izbândă sunt și mai multe întrebări. Cine este familia Marvel și de ce amintirea ei este prezentă în fiecare colț al acelei case? Va trebui să citiți cartea pentru a afla răspunsul.

Minunata familie Marvel este o carte care nu se poate pune jos, eu am citit 250 de pagini într-o suflare deoarece nu puteam închide un ochi fără a descoperi cum se termină povestea. Pe lângă conținutul excepțional cred că este inutil să mai precizez cât de frumoasă este coperta și cât de bine arată în bibliotecă. Îi recomand această carte oricui cu vârsta cuprinsă între 5 și 99 de ani. :)